איך להיות מנהל אהוד מבלי לפגוע בסמכות?

איך להיות מנהל אהוד בלי לפגוע בסמכות - אדוה פאר - אחרת - ייעוץ ארגוני

 

 אם אין לך כישורי מנהיגות מולדים וכריזמה מטורפת, זו מן הסתם שאלת השאלות שאתה מתמודד אתה מדי יום. איך להיות 'אחד מהחברה' ועדיין להשיג משמעת? ובמלים אחרות: איך לאחוז את המקל בשני קצותיו? והתשובה? מפתיעה!

 

איך באמת עושים את זה?

איך הולכים בין הטיפות, שומרים מצד אחד על חביבות, חבריות ואנושיות ומצד שני דואגים שהתפקידים יבוצעו על הצד הטוב ביותר והמטרות יושגו?

 

אז קודם כל אני מוכרחה להרגיע אותך שאינך לבד. השאלה הזו נשאלה ונשאלת ותמשיך להישאל כל עוד העולם יתחלק לאלה שאומרים מה לעשות ואלה שעושים את זה.

 

יחד עם זאת, מנהל שלא נולד עם כישורי מנהיגות טבעיים, כאלה שגורמים לאנשים ללכת אחריו באש ובמים ועדיין לא הספיק לרכוש אותם ככלי ניהולי J, עשוי למצוא את עצמו שלא ברצונו 'חובש' על עצמו אחת משתי 'מסכות' אופציונאליות ושתיהן גרועות:

 

ה'דיקטטור' – התפתחות של עויינות, 'ראש קטן' ואבדן היצירתיות

 

'מסכת הדיקטטור' – מנהל טרי ולא מנוסה או כזה שחושש מאד שלא יקבלו את הסמכות שלו, מוצא את עצמו פועל ומגיב בסמכות יתר, בנוקשות, בכוחניות ולעיתים אף בעריצות.

 

לצערו ולצער הכפופים לו, האסטרטגיה הזו אינה יעילה כלל ולא רק שאינה רותמת את הצוות, אלא משיגה את ההיפך הגמור – התנגדות, מרמור, תסמונת ה'ראש הקטן', חוסר חיבור לערכי הארגון ומעל לכל – זלזול וחוסר כבוד. כי אם יש משהו בעולם, שהעובדים 'מריחים' מרחוק, זהו פחד, ומנהל שבוחר באסטרטגיה הזו בדרך כלל משדר את זה חזק מאד.

 

ה'מתנחמד' – איבוד הדיסטאנס, חוסר בהירות בתפקידים, זלזול

 

השנייה, 'מסכת הנחמדות', באנגלית מכנים אותו nice-guy ובמילים אחרות, מנהל שבוחר באסטרטגיה הזו, חושש יותר מכל שלא יחבבו אותו. שידברו עליו מאחורי הגב, שיזעיפו לו פנים ותכל'ס לא יאהבו אותו. מנהל כזה עשוי לפתח יחסי קרבה גדולים מדי עם הכפיפים לו, לגרום לבלבול בתפקידים ולאבד את הדיסטאנס הטבעי שקיים בין מנהל לכפיף לו.

 

אז מה באמת עושים ומהי דרך האמצע, זו שיוצרת חיבור בינך לאנשי הצוות ויחד עם זאת משאירה לך את המילה האחרונה?

 

להצליח לנהל בלי להפוך לרודן או לאבד את הדיסטנס? אפשר גם אחרת!

 

בפוסט הזה אשתף אותך בארבעה טיפים מהותיים, שאימוץ שלהם בוודאי ישפר מאד את חווית הניהול שלך. אבל לפני שאחלוק אותם אתך אני רוצה לגלות לך עובדה פשוטה שוודאי תפתיע אותך. עובדה שמהווה חלק מהאג'נדה שלי ב'אחרת': העובדים שלך? הם בדיוק כמו ילדים. בדיוק כמו שהילדים שלך זקוקים לחום ואהבה, כך גם העובדים. ובדיוק כמו שנחוץ לילדים שלך גבולות – כך גם לעובדים שלך. מופתע? תכף תראה כמה זה נכון.

 

טיפ מס' 1 לניהול מוצלח – חלק בנדיבות חום ואהבה

 

העובדים שלך זקוקים להערכה שלך. הם רוצים לחוש אהובים (בדיוק כמוך J). אז תן להם את זה ביד רחבה. פרגן להם, עודד אותם, ספר להם שהם הולכים ומשתפרים. אחרי הכול, כמנהל, יש לך הזדמנות להשפיע עליהם ולהעצים אותם. אתה זה שמשקף להם את עצמם. וככל שתאמין בהם יותר, ככל שתעריך אותם, כך גם הם ישתכנעו ויאמינו בעצמם וישפרו את התוצאות שלהם בזכותך, רווח נקי לארגון.

 

טיפ מס' 2 לניהול מוצלח – אל תפחד לומר 'לא'

 

בדיוק כמו הילדים שרוצים ורוצים עוד ועוד. כך גם העובדים עשויים לבדוק את הגבולות שלך. לכן, החלט מראש מהם הקווים האדומים שלך ולעולם אל תוותר עליהם. אינך צריך להיות תוקפן לשם כך, תקיפות אסרטיבית בהחלט מספיקה. ואם אתה מקפיד למלא את טיפ מס' 1 ומחלק חום ואהבה בשפע, אז בטח ובטח שאין לך שום סיבה לחשוש מלהציב גבולות.

 

טיפ מס' 3 לניהול מוצלח – אל תחשוש להאציל סמכויות

 

אחת הבעיות הנפוצות, של מנהלים בכל הדרגות היא הקושי להאציל סמכויות. אם גם אתה כזה, הרי ש'ההגה' מוכרח להיות אצלך בידיים, מה שמקשה עליך להעביר אותו ל'נהג' אחר, אולי פחות טוב. הבעיה היא, שיש גבול לכמות התפקידים שתוכל למלא בארגון, מה שעלול לפתח 'צוואר בקבוק' ולתקוע את העסק.

היופי הוא, שברגע שתעניק לעובד שלך סמכות מוחלטת, תרוויח מידית בשני היבטים: האחד – ה'פקק' נפתח ואין יותר 'צוואר בקבוק' והשני החשוב ממנו – גרמת לעובד סיפוק, תחושת מחויבות ומוטיבציה להוכיח את עצמו, מה שבוודאי רק יועיל לארגון בכל מובן.

 

טיפ מס' 4 לניהול מוצלח – חבר את העובדים לחזון

 

כמנהל מנוסה אתה ודאי יודע, כי ישנן איכויות שונות של ביצוע תפקידים בעסק. יש מי ש'מעביר כרטיס' – זה שמגיע לעבודה רק כדי לעשות את המינימום ההכרחי ולעוף משם, ויש את ה'ראש הגדול' -העובד הזה שכל ארגון חולם עליו. זה שמשקיע, שרתום להצלחה של העסק ושנלחם בלהט על טובת הארגון.

האמת שכמנהל יש לך השפעה דרמטית על איכות התפקוד של העובדים בעסק. אם תיתן להם סיבה גדולה יותר לקום לעבודה, אם רק תחבר אותם לערך מהותי ומשמעותי, לא תאמין איזה שינוי משמעותי יתרחש לנגד עיניך.

 

לא יודע לאיזה ערך כדאי לרתום אותם? מרגיש שהגיע הזמן לרענן את החזון הישן? איך בכלל יוצרים חזון לעסק? זה הזמן לפנות לאיש מקצוע ולבנות יחד חזון וסולם ערכים, המותאמים במדויק לתרבות הארגונית שלך.

 

קשה לך אי שם בצמרת? חווה בדידות? מסתבך עם 'פוליטיקות'? תוהה איך לנהוג במצבים מסוימים?

 

אני מזמינה אותך לשלוח אלי מייל עם השאלה שמעסיקה אותך, אשמח לענות לך ולפרסם אותה (בעילום שם כמובן) לתועלת הקוראים.

 

לשגשוג הניהול המעולה שלך!

אדוה פאר

"אחרת"- מנכ"ל ובעלים