לא הכול בחיים צריך לעבור דרך ה'חור של הגרוש' או שכן?

לא להסתכל על החור שבגרוש. ואולי כן? - אדוה פאר - אחרת - ייעוץ ארגוני

 

אם נמאס לך מעובדים שמסתכלים על העולם דרך ה'חור של הגרוש' ואתה חולם על עובדים מסורים שירצו לתת מעצמם בלי להתחשבן על כל שקל, אתה בחברה טובה. כל מנהל שואף לזה. השאלה האם הציפיה שלך ריאלית או שאולי הגיע הזמן לוותר על החלום ולהשלים עם המציאות?

 

זה באמת יכול לעצבן. אתה משקיע ימים כלילות בצוות שלך, דואג להשתלמויות מעניינות ורחוקות מלהיות זולות, מתייחס לבקשות שלהם במלוא הרצינות, מתעניין באירועים אישיים בחייהם ועושה המון כדי שירגישו טוב במקום העבודה.

אבל כגודל ההשקעה שלך גם האכזבה. כשישנו צורך דחוף להישאר שעות נוספות או טיפה מאמץ מעבר ל'דרישות התפקיד', זה תמיד תמיד מגיע לכסף…

 

למה? מה קרה? הם לא מבינים שלא הכול מתחיל ונגמר בחור של הגרוש? שיש עניין לתת מעצמך גם מבלי לצפות לתמורה עכשיו ומיד ועדיף בשקלים?!

 

ראש גדול או ראש קטן?

 

בוא ונעשה קצת סדר. אחרי הכול אנחנו מדברים פה על משרה שמתוגמלת בשכר ומטרתה המוצהרת היא השתכרות. בהנחה שלעובדים שלך יש חיים מעבר לשעות העבודה ותפיסת התפקיד שלהם מושתת על היותם שכירים, הרי שאפשר להבין עד כמה הם עשויים לגלות רגישות בנוגע לשעות נוספות ודרישות שמעבר לתפקיד.

 

ואף יותר מכך, לו יצוייר שיש להם היסטוריה של ניצול כלשהו כשכירים, הרי שהם יהיו חשדנים ודרוכים במיוחד לכל דרישה שמעבר לתפקיד ולא ממש יתנדבו מרצון להשקיע מעבר.

 

האם זה חייב להתנהל כך? ממש לא. אבל המפתח כמו ברוב הפעמים מצוי בידיך כמנהל וכמנהיג הצוות, וככל שתעמיק לרדת לחקר הרגישות שלהם בנושא התגמול הכספי, כך יקל עליך להתאים את הציפיות שלך למציאות ובמקביל לחולל שינוי מבורך בתרבות הארגונית.

 

 

העובדים שלך הם קצת כמו ילדים…

 

בינינו? העובדים שלך הם קצת כמו ילדים. בודקים אותך כל הזמן: עד כמה אתה מסור להם? דואג ומתחשב בהם? עד כמה אתה עסוק ב'הפרחת סיסמאות' ועד כמה באמת אכפת לך מהם כבני אדם? היות ואתה המנהל, ה'בוס', עמדת המשפיע היא שלך ולכן, ממש כמו הורה מסור, עליך מוטלת האחריות להעניק להם (לפחות בהתחלה) יותר משהם מעניקים לך, לחזק ולבסס את תחושת האמון שלהם בך ובמניעיך.

 

והאמת, שככל שתעניק להם יותר תשומת לב, יותר אכפתיות, ככל שתהיה אתה פחות קטנוני ומתחשבן, עם הזמן הם יירגעו, צפירות האזעקה 'כאן מנצלים' יחלשו ואת מקומן תמלא תחושת סולידריות ואחווה ורצון עז לתגמל אותך בחזרה ואף יותר מזה! אבל כדי שזה יקרה דרוש זמן ודרושה סבלנות ומעל לכל דרושה השקעה. רבה ונטולת ציפיות.

 

חוק ההדדיות – לתת על מנת לקבל

 

מייאש? נו, מי אמר שלנהל צוות זה דבר קל? אבל, אם תפעל נכון זה ישתלם לך ובגדול! כפי שטוען הפסיכולוג החברתי פרופסור רוברט צ'אלדיני, שטבע את "חוק ההדדיות" (Reciprocation), שגורס כי לבני אדם ישנו צורך לתגמל את מי שנותן להם. במלים אחרות, ככל שתעניק להם יותר בתחילה, כך באופן בלתי רצוני כמעט הם יהיו מוכרחים לתגמל אותך בחזרה וכולכם תרוויחו!

 

כמה לתת אתה שואל ואיפה להציב את הגבול? אחרי הכול גם נתינה ללא גבול מקלקלת בסופו של דבר. ובכן, כמו בכל דבר בחיים, מה שקובע זה המינון. ולדעת באיזה מינון לבחור וכמה לתת? ואיך לתת? ומתי לתת? זו בהחלט מיומנות שכדאי ושווה לרכוש, הן לשיפור התרבות בארגון ולא פחות ככלי לתקשורת בין בני אדם.

 

קשה לך מול העובדים? חווה בדידות? מסתבך עם 'פוליטיקות'? תוהה איך לנהוג במצבים מסוימים?

 

אני מזמינה אותך לשלוח אלי מייל עם השאלה שמעסיקה אותך, אשמח לענות לך ולפרסם אותה (בעילום שם כמובן) לתועלת הקוראים.

 

לשגשוג הניהול המעולה שלך!

אדוה פאר

"אחרת"- מנכ"ל ובעלים